О 8 ранку наша редакція завітала в офіс пана Олександра, який вже був на місці та спілкувався на тему субсидій з мешканцями будинку Головатого 77б, де є головою правління об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, або ж ОСББ.
— Доброго ранку, Олександре, ви з самого ранку весь в роботі. Скажіть чесно, багато займає робота головою правління ОСББ?
— Добрий ранок! Для мене це скоріше не робота, а хоббі, адже в мене є основний вид діяльності, — та робота, яка приносить дохід і займає левову частину часу. На посаді голови правління я отримую символічні кошти, хоча і приділяю багато часу цьому.
— Що ж тоді змусило вас, так би мовити, «впрягтись» в цю справу?
— В 2010 році забудовником був введений в експлуатацію наш будинок по вул Головатого 77б, і тоді ж постало питання: йти в ЖЕК чи спробувати власні сили в управлінні будинком. На той час в Борисполі було дуже мало таких форм управління, був страх невідомого, але і цікавість спробувати. В 2011 році ми прийняли рішення на загальних зборах створити ОСББ, проте з боку міської ради ми не отримали необхідної підтримки і розуміння, і змогли зареєструвати ОСББ лише з другої спроби.
— А чим не влаштовував тоді ЖЕК? В 2010-11 роках порівняно з сьогоднішнім днем, тарифи на комунальні послуги були копійчані, тоді як в ОСББ завжди тариф вищий.
— Це стереотипна думка, яка і відлякує людей від управління будинку власними силами. На той момент послуги потенційного балансоутримувача комунального підприємства нас не влаштовували і ми, порахувавши наші витрати (не забувайте, у нас був абсолютно новий будинок), зрозуміли, що ми можемо утримувати його дешевше, ніж нам пропонували.
— Про який порядок цифр йде мова? Якщо пам’ятаєте, все таки пройшло майже 10 років.
— Я точно вам не скажу, це потрібно піднімати бухгалтерію, але якщо у відсотках, ми змогли сплачувати менше на 15-20% .
— Які послуги зараз входять в цей тариф на утримання будинку?
— Стандартний набір, як і у більшості багатоквартирних будинків. Зарплата обслуговуючого персоналу (це двірники, взимку оператори котельні, бухгалтер, голова правління), витрати на освітлення двору та сходових клітин, утримання та обслуговування ліфтів, вивіз сміття, водопостачання для поливу, прибирання тощо. Також у нас є резервний фонд на ліквідацію аварійних чи позаштатних ситуацій, а також поточні ремонти будинку.
— Яку вартість на 1 метр житла жителі будинку сплачують за ці послуги в 2018 році? І скільки квартир в вашому будинку?
— Будинок має 108 квартир. На останніх зборах був прийнятий тариф 6,41 грн за метр квадратний житла. Наразі це трохи вище, ніж пропонують місцеві комунальні підприємства, але всі ми знаємо, що з 2019 року вони будуть ліквідовані та переведені в формат обслуговуючих компаній, так званих управителів. І вони анонсують на всіх зборах, що тариф буде переглянутий, а тарифи у нас ніколи не знижувались, тому підвищення, я переконаний.
— Так, якщо зараз взяти сусідній будинок з ліфтом на 9 поверхів, що перебуває на балансі КП ЖРЕУ, то він сплачує 4,28 грн з метру за аналогічні послуги, і з цього місяця окремо за сміття 40 копійок з метра іншому комунальному підприємству, яке займається його вивозом. Хоч і дорожче, але ви даєте зрозуміти, що людям варто переходити в ОСББ?
— Ні, я нікого не агітую, тим паче досвід мені підказує, що кожен будинок має свою унікальну ситуацію і для прийняття рішення підходи повинні бути індивідувальні! Хоча на перший погляд все просто, і всі будинки діляться на декілька типів: хрущовки-п’ятиповерхівки без ліфтів, дев’ятиповерхівки з ліфтами та древні двоповерхівки. Але насправді є безліч моментів та нюансів, які варто враховувати при прийнятті рішення, будь то вибір управителя чи створення ОСББ. І, говорячи про дороговизну послуг, ви забуваєте, що наш будинок компенсує ці витрати витратами на опалення в зимовий період. В нас власна газова котельня, яка розміщена на даху і тепловтрати ми маємо мінімальні.
— Ви хочете сказати, що платите менше, ніж люди, які підключені до централізованого опалення?
— Я можу сказати вам, скільки платять жителі нашого будинку за тепло з метра квадратного, — це 23,61 грн в опалювальний період. А більше це чи менше, це вже порівняйте самостійно з платіжками КП «Бориспільтепломережа». Ми щороку на зборах приймаємо фіксований тариф, і цього року 10 листопада прийняли таку суму внесків за тепло. Звичайно, ми рахуємо «з запасом» і в кінці опалювального періоду у нас є економія, яку ми повертаємо жителям, їм приходять платіжки «з плюсом». За квартиру в 50 метрів я сплачую близько 1200 гривень, нехай люди порівняють зі своїми рахунками за тепло.
— Величезною проблемою в Борисполі, та і по всій країні, є несвоєчасна сплата споживачами отриманих комунальних послуг. Як у вас із цим, чи всі сплачують справно?
— Звичайно, є така проблема, адже ми такі ж люди, як і всі. В кожного можуть бути різні ситуації, але є і злісні неплатники. Буває, що людина поїхала за кордон і здала квартиру, або ж живуть родичі впродовж багатьох років і навіть на збори не ходять. Боротись з цим складно, і якогось універсального підходу також немає. Найстрашніше, що нам потрібно сплачувати за той же газ вчасно, інакше нас просто відключать, тому заборогованість окремих квартир доводиться перекривати з резервного фонду і паралельно займатись стягненням боргів. З водопостачанням та електроенергією простіше, договори заключені персонально з кожним власником квартири і водоканал та РЕМ самостійно працюють з такими споживачами.
— Як у вас з активністю жителів? Чи часто ви організовуєтесь для проведення якихось робіт, які можна зробити самотужки? І який рівень взаємодії з місцевою владою?
— Знаєте, з моменту здачі будинку і перших заселень, активність була надзвичайно висока. Ми займались благоустроєм прибудинкової території, вивозили будівельне сміття, висаджували дерева, кущі. Зараз активність трохи зменшилась, але і не зникла. Наприклад ми утеплили самотужки вхідні групи, зробивши такі собі тамбури для зменшення втрат тепла через них. Проводимо поточні ремонти під’їздів, ті ж суботники організовуємо.
А з місцевою владою у нас якось не зовсім складаються продуктивні стосунки. Починаючи з проблем реєстрації юридичної особи ОСББ з 2011 року, і продовжуючи нинішнім часом. Наприклад, в 2016 році у нас виникла проблема з вивезенням сміття, ми тоді мали договір з фірмою, яка встановила підземні контейнери для сміття. Все було чудово, поки фірма не закрилась з якихось причин і перестала надавати нам послуги. Ми звернулись до депутата округу, але вона нам не змогла допомогти. Не хочу піднімати стару та брудну білизну, але скажемо так: нам допоміг у вирішенні питання сміття депутат, але зовсім іншого округу. Ми заключили договори на вивезення сміття з місцевим комунальним підприємством і проблему вирішили. Також в 2017 році у нас була проблема з трансформатором, який вийшов з ладу і не перебував на балансі у жодного підприємства. Тільки радикальними та рішучими діями, перекривши доступ до комунальних об’єктів інфраструктури, жителі нашого та сусідніх будинків звернули увагу місцевої влади та домоглись вирішення цього питання.
— Люди бояться створювати ОСББ, мотивуючи це втратою субсидій та страхом залишитись наодинці з проблемою аварійного стану більшості багатоквартирних будинків, які побудовані ще за часів Радянського Союзу.
— Щодо втрати субсидій — це фобія, яка не відповідає дійсності. Люди, які мають право на отримання субсидій від держави, його не втрачають при переході будинку в ОСББ чи при виборі управляючої компанії на обслуговування будинку. Звичайно, порівняно з минулим роком скорочена кількість субсидіантів. Якщо взяти наш будинок, то раніше у нас було близько 40% від усього будинку тих мешканців, які отримували субсидії, а зараз їх близько 25-30%. Також існує проблема несвоєчасної компенсації державою цих витрат, але ми навчились з цим працювати. Рано чи пізно вони все одно перераховують різницю в тарифі на рахунок ОСББ. А ось щодо страху прийняття в управління замортизованих будинків, які потребують капітального ремонту, тут я повністю згоден! ОСББ раціонально створювати в нових або капітально відремонтованих будинках, прийняття аварійного будинку — це самогубство.
— Постановою Кабінету Міністрів з 1 січня 2018 року заборонено проведення поточних ремонтів в багатоквартирних будинках за рахунок місцевих бюджетів. Залишили лише можливість проведення капітальних ремонтів за рахунок співфінансування власників житла. Якщо люди захочуть створити ОСББ в своєму будинку, на що порадите в першу чергу їм звернути увагу при капітальному ремонті?
— Наскільки я знаю, депутати в Борисполі прийняли досить низькі відсотки співфінансування для жителів міста — від 1 до 10% в залежності від віку будинку, натомість в інших містах, наприклад, в Кропивницькому, мінімальний поріг стартує від 15%. В першу чергу, потрібно повністю замінити будинкові мережі, адже їх ніхто не міняв з моменту введення будинків в експлуатацію. Теплопостачання, водопостачання, каналізація, та навіть алюмінієва проводка, яка на сьогодні заборонена в використанні, — все це потрібно поміняти в першу чергу. Далі я б утепляв будинки, якщо це можливо по програмі співфінансування, адже це реальна і значна економія при захмарних цінах на теплоносії. Не менш важливим пунктом є ремонт дахів та підвалів, де я неодноразово був і можу сказати, що це суцільний жах. Після капітального ремонту цих об’єктів я можу відповідально порадити створювати ОСББ. Також варто звернути увагу на кількість квартир в будинку. Золоте правило: «Чим більше квартир в будинку, тим менше платити за нього».
— Уявімо ідеальну ситуацію, що місто знайде кошти на капітальні ремонти будинків і громада скористається цією можливістю. Що порадите: створювати ОСББ в кожному окремому будинку, чи одне на 5-10 будинків, наприклад?
— Більше 2 будинків — це вже асоціація, і юридично та фінансово це досить складно контролювати та управляти. Наприклад, у нас є поруч будинок 77а, в них близько 80 квартир і послуги в них дорожчі наших, тому однозначної відповіді немає. Нас влаштовує та ситуація, яка склалась зараз. Звичайно, для будинків, де небагато квартир, буде дуже складний вибір, але його потрібно буде зробити. Як мінімум, обрати управляючу компанію.
— Які проблеми є конкретно у вашого будинку і на що жителі скаржаться більше всього?
— Основною проблемою я вважаю неможливість оформити прибудинкову територію у власність. Ми звертались за допомогою до місцевої влади, але вони не змогли нам допомогти, адже проблема загальнодержавна і існує правова колізія в цьому питанні. Деякі ОСББ через суди все-таки оформили прибудинкову територію в оренду, але не у власність. Також є проблема з місцем для паркування, прибудинкова територія не вміщає всіх машин. Ми намагались поставити паркан власними силами сумісно з сусіднім будинком, але вартість його виявилась непідйомною для жителів, тому поки що це питання зависло. А у жителів будинку одне і те ж питання: «За що ми платимо?».
— І правда, за що люди платять?
— Окрім тих послуг , що були перераховані раніше, існує безліч планових та інших витрат. Наприклад, на наступний рік постачальники газу вимагають встановити віддалену передачу показників лічильника, тобто потрібно буде встановити модем для передачі показників. Через рік нашій котельні буде 10 років і потрібно буде пройти наново сертифікацію для продовження експлуатації. Але окрім таких значних витрат існує ще маса дрібних побутових, той же реманент, лопати, граблі, рукавички, все це коштує грошей і в кінці місяця накопичується значна сума витрат.
— Після всього вищесказаного стало зрозуміло, що ОСББ — це велика відповідальність. Можливо, тому люди не поспішають долучатись до такої форми управління, адже бояться приймати самостійно рішення?
— Тут питання двояке. Звичайно, люди в більшості своїй хочуть, аби хтось взяв відповідальність та зробив, і потім з нього спитати, такий наш менталітет. А з іншого боку, скільки людей, стільки і думок, і я переконуюсь в цьому на кожних зборах, хоча ми вже багато років в ОСББ. А що казати про старі будинки, де люди звикли, що ЖЕК все має робити? Ну і, звичайно, відповідальність за свій будинок.
— Що хочете побажати нашим читачам, порадьте, яке рішення прийняти?
— Хочу побажати все ж таки не боятись брати відповідальність за свій будинок і приймати рішення. А також розуміння компромісів в прийнятті цих рішень. Звичайно, всім не вгодиш, і завжди будуть незадоволені, але потрібно формувати культуру колективної відповідальності за місце, де живемо.

Залишити відповідь

Будь ласка, введіть ваш коментар!
Будь ласка, введіть ваше ім'я