— Добрий день, Володимире Івановичу! І одразу питання: чому ростуть тарифи, адже Прем’єр-міністр України сказав, що, не дивлячись на зростання ціни на газ, місцева влада в силах і не повинна піднімати тарифи для населення.
— Вітаю! Так, дуже гарні слова, якщо говорити їх з екрану телевізора. Насправді тариф напряму пов’язаний  з дуже багатьма факторами і,  в першу чергу, цінами на енергоносії. У структурі тарифу на  опалення вони складають 80% і є основним чинником високого тарифу. Якщо після подорожчання вартості газу, електроенергії  та інших складових тарифу на опалення тариф на це зростання не збільшити, то комунальне підприємство Бориспільтепломережа   почне нести збитки, і врешті-решт ми змушені будемо прийти до міської влади з проханням компенсувати збитки, щоб не збанкрутувати. Тариф зростає не тому, що ми так хочемо, а тому, що цього вимагають сучасні  реалії.

— В мережі Фейсбук люди часто викладають фотографії з талим снігом вздовж тепломереж. Це ж все тепловтрати, хто за них має сплачувати? І який взагалі стан мереж в місті?
— Гарне питання, і досить гостре. Такі явища означають, що в тому місці «лежать» ще старі мережі, які потребують заміни. Взагалі частка зношених мереж у нас складає близько 60%, з яких 30% знаходяться в аварійному стані і потребують негайної заміни, так як ремонтувати порив труби з гарячою водою серед опалювального періоду таке собі задоволення.
Дуже сподіваюсь, що депутати приймуть рішення по повній заміні теплових мереж в районі УМБ-17, де стан мереж не витримує жодної критики. А взагалі, загальна протяжність теплових мереж становить в Борисполі понад 90 кілометрів.
Проте, хочу підкреслити, що нормативні втрати теплової енергії при транспортуванні теплоносія до споживачів становлять до 13%, а ми в Борисполі тримаємось на рівні 7.8% і щороку цей показник поступово зменшується, шляхом заміни старих зношених труб.
— За січень 2019 року прийшли шалені платіжки, особливо в ті будинки, які не обладнані тепловими лічильниками.  Чому сталось таке різке подорожчання і чи будуть обладнуватись всі багатоквартирні будинки лічильниками тепла?
— Так, згідно Закону України Про комерційний облік, всі будинки мають бути ними обладнані, тому ми плануємо до кінця року облаштувати ними всі будинки міста, хоча це і досить складно буде зробити в мікрорайонах Соцмістечко та УМБ-17, — в будинках, де фізично немає  підвалів. Щодо шалених цифр в платіжках, то тут одночасно склались два фактори. В листопаді 2018 року подорожчав природний газ більш як на 23% та інші складові тарифу на опалення, але виконавчий комітет прийняв рішення про зростання тарифів на опалення лише через 2 місяці з 1 січня 2019 року. І, по друге — січень був досить холодним відносно попередніх місяців, відповідно, будинки споживали більше гігакалорій тепла. В результаті за січень місяць люди отримали платіжки по новому тарифу плюс доволі холодний місяць.
— Взимку часто можна спостерігати, що в деяких будинках постійно відкриті вікна і навіть двері під’їздів. Як це впливає на споживання тепла і що робити, коли в квартирі жарко чи, не дай боже, холодно?
— Негативно впливає, адже будинок охолоджується швидше і споживає більше тепла, а значить доведеться  більше платити  в кінці місяця. Приведу аналогію з термосом: якщо налити гарячої води і закрити його, то він триматиме воду гарячою близько 8 годин. Якщо ж відкрити кришку в термосі, то вона вистигне за годину.  Ось відкриті вікна, а особливо  двері в під’їздах в опалювальний період і є тією кришкою в термосі, через які будинок несе тепловтрати, які потім відображаютьсяв платіжках.Двері треба тримати закритими, бажано поставити ще одні в середині під’їзду і вікна відкривати лише на нетривале провітрювання. Якщо в квартирі жарко чи холодно, то в першу чергу потрібно звертатись в управляючу будинком компанію для регулювання, адже в них в договорі це чітко прописано. Розподілом теплової енергії всередині будинку, промиванням мереж перед опалювальним сезоном і регулюванням внутрішньо-будинкових мереж має займатись управляюча компанія, яку громада  обрала  на будинкових зборах. Звичайно, якщо люди звертаються з такими питаннями до нас по телефону 6-62-29, то ми також долучаємось і допомагаємо.
Величезна проблема в старих, розбалансованих мережах всередині будинків: забиті окалиною батареї, зрізані обхідні шляхи навколо них, що не дають теплоносію нормально циркулювати, самовільно встановлені додаткові секції батарей в квартирах, що «жарять», змушуючи відкривати вікна в квартирі і навіть зливанння гарячої води з кранів спускників для власних потреб недобросовісними споживачами. Все це має місце і в нашому місті, і по всій країні, тому і виникає така проблема, коли в одній квартирі будинку холодно, а в іншій жарко.
— Але ж теплові лічильники і ІТП (індивідуальні теплові пункти) дають свій ефект?
— Лічильники не економлять теплову енергію, а лише рахують, скільки її було спожито будинком. Рахують всі тепловтрати в будинку, тобто відкриті вікна, двері, злиту зі спускних кранів гарячу воду і т. д. ІТП — складніша конструкція, яка дає змогу регулювати подачу теплоносія відповідно від температури на вулиці. Але і вищезгадані тепловтрати будинку він рахує теж. Максимально ефективним і економним буде встановлення індивідуального теплово пункту в утепленому будинку, хоча це досить дороге задоволення.
— На одній з нарад міського голови виникла дискусія щодо можливості встановлення індивідуальних квартирних лічильників тепла. Ви наполягали, що лічильник має бути поза межами квартири.
—Встановлення квартирного обліку регламентується законом України Про комерційний облік, який разом з іншими законодавчими актами чітко регулює можливісь і порядок встановлення засобів обліку.
Так, постанова Кабінету Міністрів України № 829 від 10 жовтня 2018 р. встановлює порядок визначення технічної можливості встановлення вузлів розподільного обліку, а наказ  Мінрегіонбуду №205  від 09.08.2018 р. —  порядок оснащення окремих приміщень у будівлях приладами розподільного обліку. Ми нічого не вигадуємо, а лише керуємся нормами законодавства. Хочу відмітити, що нами направленно лист до міністерства щодо роз’яснення деяких пунктів наказу з урахуванням реалій. Чекаємо відповіді.
— Яка температура має бути в квартирах в опалювальний період?
— Згідно затверджених правил температара в квартирі повинна становити 18 С , а в наріжній — 20 С.
—Наразі досить часто лунає таке поняття, як енергоаудит. Чи потрібно провести енергоаудит наших житлових будинків та інших споживачів тепла в місті Бориспіль?
— Так, зараз дуже багато пропозицій в проведенні такої процедури, як енергоаудит, і його бажано було б провести. Але я вважаю, що енергоаудит потрібно провести не просто для того, щоб дізнатись, які в тому чи іншому будинку є тепловтрати, а отримати конкретні, фахові і дієві рекомендації щодо зменшення втрат тепла. Тому, якщо робити, то залучати професіоналів, а не тих, хто просто покаже «кіно» на тепловізорі.
— 5 березня 2019 року на сесії міської ради одним з пунктів бюджету була компенсація в 2.4 мільйони гривень по теплопостачанню? Що саме і кому компенсовували?
— Для зменшення фінансового навантаження на мешканців Виконавчим комітетом на чолі з міським головою було прийняте рішення про часткову компенсацію мешканцям плати за опалення  за січень 2019 року.
— Що в 2019 році являє собою комунальне підприємство Бориспільтепломережа?
— Це одне з комунальних підприємств міста, де на сьогоднішній день працює 254 людини, які виконують свою роботу щодо функціонування безперебійної подачі тепла в житлові будинки, школи, садочки і т.д. Всі працівники оформлені офіційно, отримують «білу», хоч і невисоку, зарплату, підприємство за об’ємом сплачених податків є одним  із  бюджетоутворюючих підприємств в м. Бориспіль. Це 19 котелень по всьому місту, 2 з яких потребують негайної модернізації, і більше 90 кілометрів мереж.
— Які основні проблеми і задачі підприємства?
— Основними проблемами є заборгованість населення за надані послуги понад 28 млн грн і високий середній вік наших працівників, який становить 54 роки.
Із заборгованістю в судовому порядку боротись стало важче, адже зросла вартість позовних заяв, а рішення судів виконавчими органами як не виконувались, так і не виконуються.
І зараз мова не йде про пенсіонерів, які, до речі, намагаються добросовісно сплачувати, а про «хронічних» неплатників, заборгованість яких сягає більше 3 років.
Однією з загроз повноцінного функціонування підприємства через декілька років може стати брак працівників, коли нинішні підуть на заслужений відпочинок. Молодь не хоче йти працювати до нас через низьку порівняно з комерційними підприємствами зарплату. Так, слюсару ми можемо запропонувати оклад в 7000 грн, тоді як в іншому місці він отримує 10-12 тисяч, але там по «білому» платиться лише мінімалка в 4200, все інше в «конверті».
Головним завданням для нас є мінімізація тепловтрат на шляху від котельні до споживача та ефективне використання енергоносіїв.
— То, можливо, варто продати підприємство чи віддати його в концесію (передача в управління приватній компанії)?
— Відповіддю на це запитання буде ситуація в Смілі, де місцеву тепломережу віддали в концесію приватному підприємству, яке через борги не змогло закупити газ і стався комунальний колапс. Або ж приклад Києва, де Київенерго забрали назад в комунальну власність. Я вважаю, що такі стратегічно важливі підприємства, які надають послуги з теплопостачання, водопостачання, і навіть електро і газопостачання, мають бути в підпорядкуванні місцевої влади і громади міста.
— Яким би ви хотіли бачити підприємство через 10 років?
— Максимально автоматизованим та енергоефективним. Тоді, я думаю, для його управління достатньо було б близько 60 працівників. Підприємство з інтерактивною картою всіх мереж міста, де в режимі онлайн можна було б проводити моніторинг та регулювання показників. Але для початку потрібно поступово замінити всі зношені і аварійні мережі.
Володимир Петрусь

Залишити відповідь

Будь ласка, введіть ваш коментар!
Будь ласка, введіть ваше ім'я